Django framework

PHP, ASP(.NET), CGI, Perl, Python yms. palvelinpuolen ohjelmointi- ja skriptikielet.

Django framework

ViestiKirjoittaja Pettis » 15.01.2007 13:06

Onko kukaan tutustunu Djangoon? Kokemuksia kyseisestä frameworkista yms.?
Pettis
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

Re: Django framework

ViestiKirjoittaja Pettis » 22.06.2007 23:00

Poimin tämän uudelta foorumilta... Pistän tähän vastauksena.

Olen tässä viimeaikoina tutustunut hieman Django nimiseen webbikehitys-frameworkkiin. Django on Python framework joka tarjoaa varsin tehokkaan ympäristön luoda nettisivuja. Esimerkiksi jos koodari haluaa, niin hallintapaneelit tulee suurimmaksi osaksi täysin automaattisesti. Ainakin omalla kohdalla juuri nuo hallintapaneelit on suuri osa työstä.

Jos olet esimerkiksi Rubu on Railssiin tutustunut, niin tämä on hyvin saman kaltainen. Sen jätän teidän itsenne ratkaistavaksi, että kumpi on parempi.

Varsin tehokkaalta ja monipuoliselta vaikuttaa. Mitä muutamia testejä olen lukenut niin väittävät että Django frameworkillä tehdyt sivustot ovat n. 10 kertaa nopeampia kuin PHP:llä toteutetut. Toki webbipalvelimen pitää sitten tukea python-koodin ajamista, mutta se ei ole kovinkaan suuri ongelma (mod_python Apachessa esimerkiksi).

Plussaa on esimerkiksi siirrettävyys. Mm. tietokannoista kerrotaan frameworkille vain millaista dataa ne sisältävät, framework hoitaa sitten tietokannan rakentamisen ja päivittämisen. Asetuksista vaihtamalla tietokantaa voi vaihtaa vaikkapa MySQL:stä PostgreSQL:ään. Näin kehitys voidaan helposti hoitaa eri koneella ja ehkä jopa eri ympäristössä kuin varsinainen tuotanto. Frameworkki sisältää myös testipalvelimen kehityksen ajaksi.

Frameworkkia ei ole vielä lyöty lukkoon, mutta kunhan versio 1.0 ilmestyy, niin Djangon ei pitäisi enää muuttua niin ratkaisevasti että haittaisi sovelluskehitystä.

Lisää aiheesta projektin nettisivuilla:
http://www.djangoproject.com/
Pettis
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Pettis » 17.08.2009 01:02

Voisinpa jatkaa tätäkin viestiketjua pitkästä aikaa.

Olen nyt pari kuukautta yli vuoden verran koodaillut työkseni paria WWW-sivustoa Pythonia ja Djangoa hyödyntäen, joten kokemusta on kyseisestä frameworkista tullut jonkinverran.

Kuten minkä tahansa uuden ohjelmointikielen tai frameworkin kanssa, alkuaika menee opetteluun. Mutta kun perusteet on hallussa on näiden kahden yhdistelmänä hyvin helppoa toteuttaa tietokantapohjaisia www-sovelluksia.

Itse en ole Pythoniin tutustunut ennen Djangon käyttöönottoa, mutta itse Pythonin perustaitojen oppiminen Djangon vaatimalle tasolle ei ollut ongelma. Toki Python-kokemus on eduksi ja Pythonin ominaisuuksien kunnolla tunteminen auttaa varmasti kirjoittamaan tehokkaampaa ohjelmakoodia.

Edellisten viestien jälkeen Django on päässyt ensimmäiseen vakaaseen versioonsa ja onpa siihen pari päivitystäkin jo julkaistu. Juuri ennen 1.0:n julkaisemista frameworkista pistettiin uusiksi aika rankalla kädellä palasia, mutta mielestäni kokonaisuus on parempi kuin ennen uudistusta.

Suosittelen tutustumaan, mikäli Python ja web-ohjelmointi kiinnostaa.
Pettis
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja sokuni » 24.08.2009 20:25

Tämä kyllä kiinnostaa kovasti käytännössä, ja varsinkin kuinka tämä eroaa normi-MVC:stä. :) Toistaiseksi en oikein muuta tiedä kuin erot parametrien reitityksessä, sekä perussyntakseissa.

Mutta onneksi tätä pääsenkin harjoitteleen ihan lähitulevaisuudessa. Kjeh. 8-)
sokuni
Uusi jäsen
Uusi jäsen

ViestiKirjoittaja Pettis » 24.08.2009 20:31

Ei siinä taida olla kovin suuria eroja. Ainoastaan se, että MVC:n ( Model View Controller) sijasta Djangossa on MVT ( Model View Template) joka erottaa tietokantalogiikan, sivun rakentamislogiikan ja ulkoasun mielestäni paremmin kuin perus MVC. Ulkoasu on selkeästi ulkoasun esittämistä (template), controlleri ohjaa päälogiikkaa ja model hallitsee itse tietoa, sen hakua ja tallennusta.

Mutta jos tarkemmin ajattelee, niin en osaa sanoa suurempaa eroa.
Pettis
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja sokuni » 24.08.2009 22:30

Hmm, minun putkiaivoillani vaikea kuvitella enää miten sitä enempää tuosta enää erottelisi, paitsi ehkä käyttämällä XML:ää. :D

Mutta siis, onko template-tasolla siis mitään muuta kuin (X)HTML:ää? Millä tavalla nyt siis viewissä kerätty data löytää oikean kohdan templatessa?
sokuni
Uusi jäsen
Uusi jäsen

ViestiKirjoittaja Pettis » 24.08.2009 22:40

sokuni kirjoitti:Hmm, minun putkiaivoillani vaikea kuvitella enää miten sitä enempää tuosta enää erottelisi, paitsi ehkä käyttämällä XML:ää. :D

Mutta siis, onko template-tasolla siis mitään muuta kuin (X)HTML:ää? Millä tavalla nyt siis viewissä kerätty data löytää oikean kohdan templatessa?

On siellä templatessa tagit muuttujille ja blokkimerkinnät (jotka voi sitten korvata extendaamalla sen templaten oliotyyliin) ja tietenkin perus ehtorakenteet ja toistorakenteet.
Pettis
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja sokuni » 24.08.2009 22:42

Aa, kyllä kyllä, ihan näppärää ja loogista sinällään.

Enää isoin murhe on siis vain oppia tuo syntaksi. Mutta kuten olen kuullut sanottavan, parhaimmillaan pythonin syntaksi on kuin lukisi englantia, joten ei kai se nyt kovin suuri kynnys sekään taida olla.

Kunhan Django nyt kiltisti asentuu winukkaan niin oikein Buenos Aires. 8-)
sokuni
Uusi jäsen
Uusi jäsen

ViestiKirjoittaja Pettis » 24.08.2009 22:52

Kyllä se Python ainakin ihan hyvin toimii winkkarissa, joten pitäisi sen Djangonkin. Toisaalta, en ole varma onko kaikki riippuvuudet saatavilla winkkarille, mutta ei sen sellaisenaan pitäisi vaatia kummosia.

Alkuun pääsee esimerkiksi SQLitellä tietokantojenkin puolelta ja siihen luulis winkkarikirjastot olevan pythonillekin.
Pettis
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

Paluu Skripti- ja ohjelmointikielet